Skip Navigation

Wybierz język

Czy można jeździć samochodem z uszkodzonym zawieszeniem?

Jazda samochodem z uszkodzonym układem zawieszenia jest jak chodzenie ze złamaną nogą. Jest on niezrównoważony i niestabilny, co może spowodować utratę kontroli nad samochodem, a nawet coś poważniejszego.

Układ zawieszenia zapewnia komfort jazdy przez łagodzenie uderzeń o drogę i utrzymuje koła w maksymalnym możliwym kontakcie z podłożem. Z czasem części układu zawieszenia mogą ulec zużyciu lub zostać całkowicie zniszczone. Jeśli do tego dojdzie, to czy nadal można bezpiecznie jeździć samochodem?

Najczęściej, przed dalszą jazdą samochodem, uszkodzone lub zużyte części wymagają naprawy albo wymiany. Zależy to jednak od części, która uległa uszkodzeniu.

Czy mogę jeździć z uszkodzoną kolumną zawieszenia?

Nie. Wymaga ona natychmiastowej naprawy.

Kolumna zawieszenia tłumi drgania samochodu jadącego po nierównej nawierzchni. Kolumny zawieszenia z przodu mają również kluczowe znaczenie dla prowadzenia pojazdu i ustawienia prawidłowej geometrii kół. Jazda z uszkodzonymi kolumnami zawieszenia jest bardzo niekomfortowa dla Ciebie i Twoich pasażerów oraz niebezpieczna w sytuacji awaryjnej. Może również doprowadzić do uszkodzenia innych elementów samochodu.

Czy mogę jeździć z uszkodzonymi sprężynami?

Nie. Nie jest to zalecane.

Zużyte lub pęknięte sprężyny mogą spowodować osiadanie nadwozia i hałasy oraz wpływać na prawidłowe kąty geometrii kół. Chociaż można nadal jechać, jazda będzie męcząca i trudno będzie kontrolować samochód w sytuacji awaryjnej. Co więcej, uderzenia na nierównościach mogą spowodować uszkodzenie innych elementów w samochodzie. Jeśli sprężyny opadły tak bardzo, że nadwozie Twojego samochodu spoczywa na jednej lub kilku oponach, dalsza jazda samochodem jest niebezpieczna, ponieważ może w każdej chwili dojść do rozerwania opony w wyniku kontaktu elementów.

Czy mogę jechać samochodem z uszkodzonymi wahaczami?

W wielu przypadkach jest to możliwe. Jednak trzeba zachować szczególną ostrożność.

Wahacze pozwalają zawieszeniu obracać się w tulejach, zapewniając ich cichą i płynną pracę. Są one połączone z ramą i obudową za pomocą przegubów kulowych. Wahacze mogą zostać uszkodzone podczas jazdy po dziurach lub w wyniku wypadku. Wygięcie wahaczy może wpłynąć na geometrię kół samochodu, powodując problemy z kierowaniem i dodatkowe zużycie opon.

Czy mogę jechać z uszkodzonym wałem napędowym?

Nie. Należy to sprawdzić zaraz po zauważeniu objawów.

Powszechnie stosowany w samochodach z napędem na tylne koła wał napędowy, przenosi moment obrotowy z silnika na koła. Jest on bardzo dokładnie wyważonym i dobranym elementem, ponieważ obraca się z dużymi prędkościami i przenosi wysokie wartości momentu w celu przeniesienia napędu na koła. Jeśli występują problemy z wałem napędowym, pojawią się silne drgania i nietypowe hałasy dochodzące spod samochodu. Każdy z tych objawów powinien zostać, tak szybko, jak to możliwe, sprawdzony przez wykwalifikowanego mechanika, ponieważ uszkodzony wał napędowy może prowadzić do przyspieszonego zużycia innych elementów zawieszenia i układu napędowego, powodujących dalsze uszkodzenia.

Czy mogę jechać z uszkodzonym drążkiem stabilizatora?

Zazwyczaj tak. Chociaż lepiej niezbyt długo.

Jest bardzo mało części w układzie zawieszenia, które można bezpiecznie pozostawić i jeździć przez pewien czas po ich uszkodzeniu czy zużyciu. Jedną z nich jest drążek stabilizatora. Uszkodzony drążek stabilizatora umożliwia większy przechył samochodu podczas skręcania, ale jest to bezpieczne tak długo, jak długo wszystkie cztery koła pozostają w styczności z podłożem. Jednak uszkodzony drążek stabilizatora oznacza trudniejsze wykonywanie nagłych zakrętów, na przykład w sytuacjach awaryjnych, dlatego do czasu wymiany drążka stabilizatora należy jeździć wolniej niż zwykle.

Czy mogę jechać z przebitą oponą?

Nie. Należy ją wymienić tak szybko, jak to możliwe.

Opony, będące częścią układu zawieszenia, mogą zostać uszkodzone od nawierzchni drogi. Oprócz potencjalnego uszkodzenia obręczy jazda na przebitych oponach może utrudniać szybkie zatrzymanie w sytuacjach awaryjnych, a samochód może gwałtownie ściągnąć na jedną stronę lub spowodować trudności ze skręcaniem.

Czy mogę jechać z uszkodzonym kołem?

Nie. Z uszkodzonym kołem samochód nie pojedzie w ogóle.

Chociaż możliwa jest jazda na pękniętym kole, to jednak jest zabroniona. Przyczyną jest to, że pęknięcie może w bardzo krótkim czasie doprowadzić do całkowitego rozpadu obręczy, co spowoduje katastrofalne uszkodzenie i możliwość spowodowania wypadku.

Czy mogę jechać ze zużytym amortyzatorem?

Tak. Chociaż nie będzie to komfortowa podróż.

Zużyty amortyzator spowoduje, że Twój samochód będzie skakał, kołysał się poprzecznie, osiadał z tyłu i nurkował. Innymi słowy, nie będzie komfortowo. Dodatkowo trudniej będzie kierować samochodem, szczególnie przy dużych prędkościach. Z tego powodu nie należy nigdy szybko jeździć samochodem z uszkodzonym amortyzatorem oraz należy unikać gwałtownego skręcania i hamowania.

Czy mogę jeździć z uszkodzonymi drążkiem kierowniczym?

Nie. Należy go naprawić tak szybko, jak to możliwe.

Nie można polegać na samochodzie z uszkodzonym elementem układu kierowniczego (na przykład końcówką drążka kierowniczego lub drążkiem osiowym), który skręca w dowolnym momencie. Jest to bardzo niebezpieczne.

Czy mogę jeździć z uszkodzonym wspomaganiem układu kierowniczego?

Zazwyczaj tak. Chociaż będzie to wolna jazda.

W przypadku uszkodzenia wspomagania układu kierowniczego nadal można jeździć. Jednak, szczególnie obracanie kierownicą, będzie wymagało wiele wysiłku. Dla zapewnienia komfortu jazdy zalecamy szybką naprawę wspomagania układu kierowniczego.

Układ zawieszenia

Układ zawieszenia jest złożony i każda jego część powinna pracować prawidłowo, celem zapewnienia Tobie i Twoim pasażerom płynnej i bezpiecznej jazdy. Każda uszkodzona część może mieć negatywny wpływ na prowadzenie samochodu, jego reakcje lub hamowanie - czyniąc jazdę niebezpieczną.

Dowiedz się więcej z MOOG TV

Pełna przydatnych informacji, pomocnych wskazówek i jasnych instrukcji, MOOG TV jest idealnym miejscem do uzyskania dodatkowej wiedzy o układzie zawieszenia, w tym o sposobach wymiany poszczególnych elementów.

Przejdź do MOOG TV

 

Jesteś zainteresowany diagnostyką problemów układu kierowniczego i zawieszenia samochodu? Przyjrzyj się naszemu centrum diagnostycznemu.

Odwiedź centrum diagnostyczne

 


 

 

Treść niniejszego artykułu ma wyłącznie charakter informacyjny i nie powinna zastępować profesjonalnej porady wykwalifikowanego mechanika. W przypadku pytań lub wątpliwości związanych z opisanymi zagadnieniami zachęcamy do skorzystania z porady profesjonalnego warsztatu. W żadnym wypadku nie ponosimy odpowiedzialności za jakiekolwiek straty lub szkody poniesione wskutek działań podjętych w oparciu o podane tu informacje.

POWIĄZANE ARTYKUŁY


Siedem powodów, dla których warto odwiedzić mechanika


Więcej informacji


Ile kosztuje naprawa zawieszenia Twojego samochodu


Więcej informacji


Dowiedz się wszystkiego o ustawieniu geometrii kół pojazdu


Więcej informacji